Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Kínai Népi Kongresszus: "Ahhoz, hogy nagy és erős autóipari ország legyünk, nem elég, ha csak az eladásokra és volumenre hagyatkozunk"

2024. március 25. - Várkonyi Gábor Autóblog

A Kínai Népi Kongresszus, amit évente tartanak, a múlt héten zajlott le. Nem autós téma lenne mindez, most azonban lényeges, hogy elemezzük egy kicsit azt, ami ott történt. Kína gazdasága számos problémával küzd éppen, ráadásul egyre erősebb ellenszéllel kell szembe néznie nyugatról. A kongresszuson történtek jellemzően jól érzékeltetik, hogy mi foglalkoztatja éppen a politikát, illetve mit akarnak mutatni "irányként" a döntéshozók.

434130901_923596049556677_1318417039245185233_n.jpg

Úgy tűnik, hogy a kínai hatalom az autóiparban egyre inkább látja a kínai modell sikerének kommunikációs lehetőségét, a nemzeti büszkeség iparági megtestesítőjét, a belső fogyasztás felpörgetésének egyik kulcsfontosságú eszközét, és Kína külföldi megítélésének technológiai zászlóvivőjét.

A kínai miniszterelnök a éves jelentés ismertetése során nem kevesebb, mint ötször említette és magasztalta a kínai autóipar belföldi is nemzetközi sikereit a 3000 küldött előtt. Stratégiai fontosságú kérdés tehát az ágazat sorsa a kínai hatalom szemében, amely büszke arra, hogy tavaly megelőzték japánt, mint a világ legnagyobb autóexportőrét, és több NEV kategóriájú autót gyártottak, mint bárki más a földön. A NEV járművek jelentik a fejlődés motorját, az elektromobilitás, a PHEV autók, a hidrogén és egyéb, környezetvédelmi szempontból releváns technológiák képezik a gerincét a kategóriának. A NEV autók sikerének, piaci pozíciójának kiépítése és vezető szerepük bebetonozása politikai projekté vált Kínában. A világpiacon 60% a részesedésük ebben a kategóriában, jelenleg.

Az évtizedekig másodhegedűs szerepet játszó kínai autóipar 30 millió legyártott autóval, 5 millió exportált darabbal végleg kilépett a korábbi "nagyok" árnyékából, és követőből diktáló pozícióba került a saját piacukon. Emlékezetes hírek közé tartozott az elmúlt hónapokban, hogy nyugati cégek keresték a kínaiak kegyeit kooperációs projektekben, sőt, technológiát vettek át, és értékesítettek saját márkával, ami abszolút példátlan volt eddig.

A hazai kereslet élénkítésére "becserélési" programokat és tovább fennmaradó kedvezményeket hirdettek meg a kongresszuson, a cél egyértelműen az, hogy a kínai, főképpen elektromos gyártók helyzetben maradjanak, és kiépítsék a pozícióikat.

Mindezt érdemes olyan szemmel is nézni, hogy a nagy konszolidációs hullám még nem söpörte el a "felesleget", azaz több tucatnyi gyártó és hatalmas túlkapacitások fognak leépülni, és ezen folyamat során a legerősebb, legversenyképesebb gyártók maradnak meg, és formálnak globálisan erős márkákat, a fejlődés következő fázisában.

A címben szerepelő mondatot Yin Tongyue, a Cherry vezetője fogalmazta meg, utalva arra, hogy van még bőven teendő a kínai autóipar számára, ha minőségben, innovációban ki akarják küzdeni azt a pozíciót, amelyben dömpinggyártó helyett technológia riválisként és vágytárgyakat gyártó autóipari nemzetként tekintenek Kínára globálisan.

A sajtó rivaldafényében úszhattak a kínai autóipari vezetők a kongresszus után, akiket úgy mutattak be, mint nem sokkal ezelőtt a kínai tech cégek sztárolt vezetőit. Vonalon is kell maradni, ha nem akarnak úgy járni, mint közülük páran.

Az látszik, hogy pénz, paripa, fegyver adott ahhoz, hogy a kivéreztetős játékot sokáig tudják csinálni. Az Egyesült Államok piacán nehéz dolguk lesz, Európa érdekes kérdés, de ne essünk abba a hibába, hogy feltétlenül ezen két nagy piacon keresztül akarjuk lemérni, hogy milyen rövid idő alatt érnek el milyen nagy sikereket. A világ többi része tartogat hatalmas növekedési potenciállal rendelkező térségeket, akár Afrikát, akár az ASEAN térséget, akár Dél-Amerikát nézzük. Ezeken a helyeken már most erős pozícióik vannak.

A politikai rendszerről lehet gondolni sok mindent Kínában, nem tisztem ezt itt elemezni. Egy dolgot azonban kétségkívül irigylek: azt, ahogyan a saját autóiparukat kezelik. Mi megfojtjuk, vegzáljuk, ellenségesen viseltetünk az évtizedekig a jólétünk egyik alapját adó autóiparral szemben, ha az EU döntéseit nézzük, ott felemelik, bátorítják, és mindent megadnak az autóiparnak, hogy hódítsanak. Odáig jussunk már el, hogy ne ellenségkép legyen az autó. Ne az autós legyen az új dohányos. Hihetetlen? Nézzük meg, hogyan kell hirdetni egy autót ma, mondjuk Franciaországban...

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8118363287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása