Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mennyire figyelnek a sofőrök a vezetéstámogató rendszerek mellett?

2021. június 14. - Várkonyi Gábor Autóblog

Először volt egy önvezetéssel kapcsolatos vizsgálat középpontjában annak a kérdése, hogy az emberek mennyire használják kiegészítőnek a fejlett rendszerek tudását vezetés közben, vagy mennyire tendálnak arra, hogy a lehető legtöbb feladatot átadjanak a gépnek.

201324466_266792278570394_8270910156726130579_n.jpg

Az MIT tanulmányának az eredménye a szakembereket is meglepte, a kutatás készítői arra számítottak, hogy az önvezetést magas szinten kivitelező rendszerek mellett az tesztalanyok "visszafogják" magukat a beavatkozásokkal a szükséges minimumra, ehelyett úgy tapasztalták, hogy egy "folyékony", természetes átmenet képződik a vezetők és az autó között, amely esetben a vezetők aktívabban figyelik az utat, és avatkoznak be, mint gondolták, ugyanakkor jelentős feladatokat is egybefüggően adnak át a technológiának.

A tesztben 1 hónapra adtak 14 alanynak Cadillac CT6-os autókat, amelyek a GM Super Cruise funkciójával vannak ellátva. Ez a szériában kapható rendszer az önvezetés kapcsán lényegesen előrébb tart a szakmai portálok szerint, mint például a Tesla rendszere. A GM autóiban kifejezetten nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy ne legyen kijátszható az autót, azaz a vezető szemének az úton kell lennie, és készen kell legyen arra, hogy beavatkozzon, ha a helyzet úgy kívánja. 22 000 mérföldet vezettek a résztvevők ebben a kísérletben, és 1690 úton 5343 "beavatkozást" észleltek.

Az esetek kevesebb mint 1 százalékában avatkozott be az autó azért, mert úgy észlelte, hogy a vezetők nem figyelnek az útra.

A vezetők jellemzően három esetben avatkoztak be az autó helyett: hosszabban előkészített manőverek esetében, mint például közelgő autópálya lehajtókhoz való sorolás esetén. A második gyakori eset a sebesség megtartása volt, amihez meg kellett előzni egy autót. A harmadik esetben a többi vezetővel történő interakció kapcsán a vezetés "finomhangolása" volt a cél.

A megfigyelések segíthetnek a fejlesztőknek abban, hogy az emberi beavatkozás és a gép önállósága közötti átmenet vezetés közben könnyebben, egyértelműbben, finomabban történjen, amivel végső soron a kényelem és a biztonság fokozható. Ez a két cél lebeg a mérnökök és a felhasználók szeme előtt az önvezetés kapcsán, érthető módon. Azt már én teszem hozzá, hogy a teljes önvezetés láthatóan még mindig nagyon messze van, ezért is fordul a magas szintű vezetéstámogatás felé a figyelem, ahogy ebben az esetben is ez a kutatás célja.

A teljes tanulmány itt olvasható.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5116593100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása