4 éve tart az Európai Bizottság vizsgálódása a német autógyártók kartell ügye miatt. A hetekben várható eredmény, és a jelek szerint elmarasztaló ítélet fog születni az "ötök" ügyében.
Több egybehangzó sajtójelentés szerint a VW, BMW, Daimler, Audi és Porsche magas bírságokra számíthat. Az ügy "magját" az képezi, hogy a gyártók az EU képviselői szerint lebeszélték egymással, hogy hogyan tudják alacsonyan tartani a kipufogógáz kezelés költségeit a dízelek kapcsán. Fontos érteni, hogy itt nem csalásról van szó, tehát nem emisszió értékek manipulálásáról beszélünk az ügy kapcsán. Elsősorban az Adblue tartályok méretezésének a "standardizálása" az, ami a központi témája a vádaknak. Nem teljesen világos számomra, hogy milyen kára származhatott ebből a fogyasztónak vagy a környezetnek, de az mindenképpen igaz, hogy ha ez az öt német gyártó megegyezett egymással a tartályok méretének egységesítésében, akkor az olcsóbbá tette ezen alkatrészek beszerzését, és egyik gyártó sem szenvedett versenyhátrányt a másikkal szemben. Nem védve őket, bár az ítélet még nem született meg, de nem egészen értem, hogy mi a különbség adblue tartályok méretének a meghatározása, és mondjuk standardizált töltőfejek meghatározása között.
Az öt gyártó különböző módon reagált az EU vizsgálatára. A Daimler árkartelles ügye miatt a teherautó piacon épp nemrégen van túl egy fájdalmas büntetésen, ők "önfeljelentettek", azaz kvázi "koronatanúk", és vélhetően megússzák újabb büntetés nélkül. A VW, és vele együtt nyilván az Audi is kicsivel később szintén bűnbánást tanúsított, és szinten megkeresték a hatóságokat. A Porsche tudtommal kiüli, a BMW pedig beleállt, és az elejétől fogva a lehető leghatározottabban tagadja, hogy a szokásos technikai egyeztetéseken túlmutató módon jártak volna el ebben a kérdésben. Teljes mértékben visszautasítják a müncheniek, hogy bármi törvénytelen dolgot tettek volna.
A BMW előre kijelentette, hogy ha kell, Luxemburgig megy ez Európai Törvényszék elé, hogy bizonyítsa az igazát a kérdésben.
Pár hét, és kiderül, hogy valóban szükség lesz-e erre. Nem kis összegről van egyébként szó, száz millió eurós nagyságrendű büntetés várható, a megállnak a vádak. A BMW a teljes dízelbotrányban abszolút érintetlen volt, így különösen nagy hangsúlyt fog arra fektetni, hogy küzdjön az igazáért.