Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

AutoMobil Facebook oldal AutoMobil Youtube csatorna AutoMobil IWIW klub AutoMobil Twitter csatorna
2014. augusztus 02. szombat
Chip-chip csóka

Chip-chip csóka

Ha nem elég a gyári teljesítmény, tuninggal juthatunk némi extra lóerőhöz.
2010. április 28.

„Gyenge a verda öcsém, kéne egy kis kraft” – szól át a mellettem álló Hondából egy atlétatrikós kopasz, s kilő a zöld lámpánál. Pedig a Golfom nem egy szúnyogcsődör, de tényleg otthagy a nagyképű, amikor a gázpedálra taposok. Nem vagyok utcai harcos típus, mindenesetre elgondolkodtató, amikor ilyen dolgokat vágnak az ember fejéhez. Éppen ezért utánajártam, vajon milyen megoldás kínálkozik, hogy némi extra erőt préseljünk ki a motorból.

Most nem foglalkozom a minden apró szerkezeti elemet és motorikus alkatrészt megváltoztató átalakításokkal, inkább a szolid, „látványmentes” módszerre voksolok, a motorvezérlő elektronikára és a benzinmennyiségre. Kétféle megoldást próbálhat ki az ember, ha egyszerűen akarja felpaprikázni az autóját: a tuningboxot és a chiptuningot. E módszerek hívei gyakran egymás esküdt ellenségei, azaz aki pártolja az egyiket, nem ritkán a földbe döngöli a másikat.

Ennyi az egész: egy műanyag egység (maga a vezérlésmódosító) és a kábelcsatlakozók. Van olyan boksz is, ahol nincsenek csatlakozófejek, csak drótok

A tuningboxot talán a zacskós leveshez tudnám hasonlítani: tulajdonképpen becsapja az ember ízlelőbimbóit, el akarja hitetni, hogy igazi leves, de zsírosabb, sósabb, s legfeljebb csak egy nagyon távoli rokona az eredeti recept szerint készült finomságnak. A tuningbox is becsapja a motort, pontosabban a vezérlőegységet. Egyszerűen fogalmazva olyan módon hamisítja meg a számítógép agyát, hogy többlet üzemanyagot küld a motorba, illetve - dízel autóknál – a rendszer nyomását növeli meg. A tuningboxok nem autó-specifikus alkatrészek, általában több modellhez is ugyanazokat a dobozokat kínálják, ám – főleg a korszerűbbeket – a kiválasztott járgányokhoz is hozzá lehet hangolni. Vannak analóg és digitális eszközök, előbbieknél az egyszerűbbek a 6-8 jeladó közül mindössze egy értékét írják felül, míg az utóbbiaknál a jelhamisítás mértéke a fordulatszám függvényében változtatható. Kaphatók olyanok is, amelyeknél akár 2-3 paramétert (például a légtömegmérő vagy a lambdaszonda értékeit) is meg lehet változtatni, viszont ezek ára általában túllépi a 100 ezer forintot. A boxok hívei úgy gondolják, ez sokkal jobb, mint a chiptuning, hiszen nem kell beavatkozni a vezérlésbe, szimplán csatlakoztatható a motorhoz, könnyen és nyom nélkül eltávolítható (így eladáskor tovább lehet vinni az új autóba).

No, amikor mindezt meghallja a chipes csapat, bosszús lesz, és ha tehetné, biztos minden tuningboxot bezúzatna. Az ő legfőbb ütőkártyájuk, hogy hiába az intelligens box, attól még a minden részletre kiterjedő hangolásra nincsen lehetőség. Ahogy arra sincs, hogy például a turbós autó töltőnyomását növeljék, vagy a szívómotornál az előgyújtáson változtassanak. A chiptuning alkalmával az autó számítógépében található vezérlőchipet programozzák át, hogy jobb legyen a hatásfok, és optimálissá váljon a működés. Az optimális szó hangsúlyos: sokan nem a tetemes erőnövelésért, inkább a jó beállításért mennek a szervizbe, s erre leginkább a chiptuning lehet megfelelő. E módszer hívei úgy látják, azért is ők a „nyerők”, mert nem kell semmilyen bizonytalan eredetű elektronikai áramkör vagy doboz, ami plusz hibalehetőséget jelenthet. A motortérben lévő összes jeladó adata változtatás (becsapás) nélkül mehet be a központi agyba, a programozás ezen belül történik. Mindebből viszont az is következik, hogy felelősségteljes munkáról van szó, hiszen át kell írni a gyári programot, mégpedig olyanra, hogy ne csak a teljesítmény növekedjen, de minden fordulatszám-tartományban egyenletesen járjon a motor, lehetőség szerint mérséklődjön a fogyasztás, és az élettartam se csökkenjen. Nagy kihívás, éppen ezért csak szakember nyúljon hozzá az autóhoz! A tuningboxoknál – ha nemcsak puszta kábeleik, de megfelelő csatlakozójuk is van - akár az otthoni beszerelés sem lehetetlen, legfeljebb a finomhangoláshoz lesz szükség szakira.

A vezérlő számítógép átprogramozása egyes japán modelleknél nem lehetséges, így ott csak a boxot választhatja a kuncsaft. A szívó benzinmotoroknál általában 5-8 százalékos a teljesítménynövekedés

A tuningboxoknál átlagosan 8-25 százalékos teljesítménynövekedést és 5-15 százalékos fogyasztáscsökkenést hirdetnek a gyártók, a chiptuningnál 30 százalékkal is nőhet a teljesítmény. Az árak között nagy különbségek lehetnek. Tuningboxot körülbelül 40 ezer forintért lehet venni, de inkább a 100 ezer forint közeli összeggel kalkuláljon, aki jó minőségű terméket akar. A chiptuning árát sem könnyű megsaccolni, szerviz-, típus- és igényfüggő a költség: itt is nagyjából 40 ezertől indul az ár, a határ a csillagos ég.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is:


Kérjük értékeld a cikket:
Kattints arra a csillagra, amennyire
értékeled a cikket! Köszönjük!
60%
Hozzászólás
Neved:
Biztonsági kérdés: Írd ide, hogy auto: Erre a spam védelem miatt van szükség. Köszönjük!
MuzX 2010. április 28. 10:05
Ajánlom figyelmetekbe ezt az oldalt, az adott cikk ehhez kapcsolódik, de érdemes végigböngészni mindent rajta, mert autós műszaki érdeklődésűeknek nagyon sok részletes információt tartalmaz: http://injektor.hu/index.jsp?id=2&main=149&akt=2
MuzX 2010. április 28. 10:02
Egy dolog általában kimarad. Mindennek ára van, már nem pénzben értem, hanem mellékhatásban. A teljesítménytuningoknál valóban el lehet érni teljesítménynövekedést és fogyasztáscsökkenést (ez utóbbi természetesen akkor, ha normális módon, nem padlóig taposva használjuk az autót), de azt senki se szereti megemlíteni - pedig nyilvánvaló - hogy az autó károsanyagkibocsátását ez általában rontja, gyakran nem is kicsit. A másik mellékhatás, amiről szintén hajlamosak az amatőr tuningolók megfeledkezni, az a többletteljesítmény és -nyomaték hajtásláncra gyakorolt fokozott igénybevétele. Nekem egy módosított ECU szoftverrel a gyári 230LE/350 Nm-ről 270 LE/400 Nm paraméterűre izmosodott az autó, de ehhez már kuplungot is kell cserélni, mert a gyári nagyon hamar tönkrement volna ettől a jelentős nyomatékemelkedéstől.
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Megjegyezzem?
Regisztráció
Céges regisztráció

Elfelejtett jelszó

Amennyiben elfelejtetted a jelszavadat, add meg az e-mail címed és elküldjük neked.

E-mail:
Fotók
Ennyi az egész: egy műanyag egység (maga a vezérlésmódosító) és a kábelcsatlakozók. Van olyan boksz is, ahol nincsenek csatlakozófejek, csak drótok A vezérlő számítógép átprogramozása egyes japán modelleknél nem lehetséges, így ott csak a boxot választhatja a kuncsaft. A szívó benzinmotoroknál általában 5-8 százalékos a teljesítménynövekedés


Napi ajánlat
Telitalálat az új Subaru WRX

Telitalálat az új Subaru WRX

Tanulmányként mutatkozott be New Yorkban az új Subaru WRX.
Sportosabb lett a Chevrolet Camaro

Sportosabb lett a Chevrolet Camaro

Bemutatkozott a megújult Chevrolet Camaro és egy új csúcsmodell.
Itt az új magyar luxusautó

Itt az új magyar luxusautó

A Mercedes-Benz CLA legnagyobb ellenfele, az Audi A3 Sedan is Magyarországon készül. Bemutatkozott.
Monacót építenek Győrben az alternatív autóknak

Monacót építenek Győrben az alternatív autóknak

Hetedszer rendezik meg Győrben az alternatív hajtású autók versenyét, a Széchenyi Futamot.
PARTNEREINK:
Heti Válasz Otomoto.hu Betegszoba.hu - Orvosiszótár.hu egészségügyi közösségi portál Nyereményfigyelő Médiahullám - ingyenes online médiaelemző szolgáltatás CityAutoRent autókölcsönő Hírmédia.hu HírSEO - hírek a weboldaladra 5 perc alatt GameStar