Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Lép a verda
Pont rossz
2010. április 22.

Állok a dugóban a Bartók Béla úton reggel, miközben egymás után suhannak el a buszsávban azok, akikre nem vonatkozik a törvény. Közben mindenki egyre idegesebb, már a szabályosan besorolni akarókat sem engedik be. Mögöttem egy ignisesnek elege lesz, csikorgó gumikkal kanyarodik a villamossínre (!), körülbelül 80-nal húz el a megállóban, porral beterítve az egykedvű utazóközönséget. Biztosan az épp szülő asszonnyal siet a kórházba, nyugtatom magam, miközben arra gondolok, hogyan lehetne beszerezni a fegyvertartásit. Olyat valamiért sosem látok, hogy az ilyeneket elkapják, pedig annyira szeretném. Legszebb öröm a káröröm, ugyebár. De semmilyen öröm nincs, csak ön- és közveszélyes közúti pilóták, akiknek nem tud megálljt parancsolni senki. Erre találták ki a pontrendszert.

Lassan tíz évvel ezelőtt ötölték ki a közhivatalnokok, hogy a megszokott bírság felett – nyugati példára – bevezetik a pontrendszert, vagyis bárki, aki szabálytalankodik, szép nagy fekete pontokat kap majd a megszokott csekk mellett, egy idő után pedig, ha összegyűlt 18 pont, a jogosítványt is elvehetik. Az arányok azonban nagyon elcsúsztak. Először is, évi 25 ezer kilométert vezetek, időnként szabálytalan is vagyok (mindenki tegye szívére a kezét, ki nem?) de egy árva pont nem sok, annyim sincs, és hallomásból sem ismerek olyat, akinek összejött volna a bűvös 18. (2004-ig, az első szigorításig egyetlen sofőrnek sem jött össze ez a szám.)

Nézzük, mennyit kapnék például halálos, cserbenhagyásos gázolásért? Pontosan 9 pontot, vagyis a határérték felét. Mi értelme van így az egésznek? Az lenne az értelme, hogy a különösen szabálytalan autósok kedvét elvegyék, de a jelenlegi szabályozás erre elégtelen. A legutolsó, 2008-as szigorítás sem szolgálja kellőképp a biztonságunkat, ugyanis még mindig nagyon kevesen, alig ezren érték el a 18 pontot, és vonták így be a jogosítványukat. Persze ez is csak hat hónapra szól, utána egy vizsgát letéve újra vezethetnek, a halálos balesetek száma pedig még mindig magas (2009-ben 747-en haltak meg közúti balesetben).

A közúti forgalom veszélyes üzem. Ha félünk, hogy lezuhanunk repülővel, mennyivel inkább félhetünk az M7-esen, ott ugyanis jóval nagyobb az esélye, hogy meghalunk, mint a levegőben. Sokkal szigorúbb ellenőrzések és a felesleges állományok átcsoportosítása jelenthetne megoldást. Nálunk sajnos a közúti morál nem attól fog javulni, hogy szépen kérik, hanem attól, ha keményen büntetnek. Ez van, mi, magyarok úgy látszik, ilyenek vagyunk. A pontrendszer kiindulásnak jó, de korántsem életszerű, és nem elég szigorú. A most adható pontok esetében én a „kipontozódást” 10 pontra állítanám be. Normális ember ennek a közelébe sem fog jutni, a notórius szabályszegők közül viszont többen kényszerülnének tömegközlekedésre vagy taxira.

A kommentekben elindítanám a pontversenyt. Őszintén kérném olvasóinkat, mondják el, hány pontjuk van, és hányat érdemelnének! Aki pedig még nem olvasta az objektív felelősséggel kapcsolatos írásunkat, itt megteheti.

Galambos Zoltán
szerkesztő

Ha tetszett, oszd meg másokkal is:


Kérjük értékeld a cikket:
Kattints arra a csillagra, amennyire
értékeled a cikket! Köszönjük!
55%

kámi gyula 2010. április 22. 10:13
Ha a rendőrség venné a fáradtságot és kiállítana egy őrszemet a buszsáv végére, aki bírságolná a száguldót, becslésem szerint egy(1) óra alatt befolyna a közeg napi fizetése. A többi már csak többlet lenne. Várom a rendőrség véleményét!
valaki 2010. április 22. 09:27
végtelen \'sokat \' érdemlek
Gabesz 2010. április 22. 07:55
Hál\' Istennek még egy pontom sincs, pedig ha őszinte vagyok megérdemelnék párat az apróbb pontos tételek közül...
Én is hozzászólok...
Neved: 
Biztonsági kérdés: Írd ide, hogy auto
Erre a spam védelem miatt van szükség. Köszönjük!

Napi ajánlat
Telitalálat az új Subaru WRX

Telitalálat az új Subaru WRX

Tanulmányként mutatkozott be New Yorkban az új Subaru WRX.
Sportosabb lett a Chevrolet Camaro

Sportosabb lett a Chevrolet Camaro

Bemutatkozott a megújult Chevrolet Camaro és egy új csúcsmodell.
Itt az új magyar luxusautó

Itt az új magyar luxusautó

A Mercedes-Benz CLA legnagyobb ellenfele, az Audi A3 Sedan is Magyarországon készül. Bemutatkozott.
Monacót építenek Győrben az alternatív autóknak

Monacót építenek Győrben az alternatív autóknak

Hetedszer rendezik meg Győrben az alternatív hajtású autók versenyét, a Széchenyi Futamot.
PARTNEREINK:
Heti Válasz Otomoto.hu Betegszoba.hu - Orvosiszótár.hu egészségügyi közösségi portál Nyereményfigyelő Médiahullám - ingyenes online médiaelemző szolgáltatás CityAutoRent autókölcsönő Hírmédia.hu HírSEO - hírek a weboldaladra 5 perc alatt GameStar