Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

AutoMobil Facebook oldal AutoMobil Youtube csatorna AutoMobil IWIW klub AutoMobil Twitter csatorna
2014. július 29. kedd
Zárt pályára tervezett kipufogódobbal az utcákon

Zárt pályára tervezett kipufogódobbal az utcákon

Magyarországon mintegy 500-550 ezer autón van ún. sport kipufogódob, ezeknek nagy részét zárt pályás versenyzésre készítették, ami utcai forgalomban nem használható, nem engedélyezett.
Lép a verda
Zárt pályára tervezett kipufogódobbal az utcákon
2010. március 16.

Ezen kipufogó dobok sajátossága az ún."nyitott tüdő", ami nem más, mint egy, a dob belsejében párhuzamosan futó, a középső részén kissé benyomott perforált cső. A benyomás a keletkező hang egy részének tompítását ill. a gyors gázcserének kismértékű lassítását hivatott ellátni. A dob belsejében a hangszigetelést minden esetben üvegszálgyapot látja el és gyártótól függően viszonylag jobb vagy igen gyenge minőségű.

Mivel ezen dob "nyitott", az üvegszál gyorsan szétég, darabokra hullik és apró foszlányokban a perforált csövön keresztül a levegőbe távozik. A másik probléma az, hogy mivel nyitott dobról van szó, nincs ún. hőelnyelő, hangtompító vagy előkamra része, a rendszerben keringő égéstermék, hidegindításnál a nagymértékben dús keveréktől akadálytalanul és közvetlenül a levegőbe jut, a légutakat és a tüdőt veszélyeztető ( és ne feledkezzünk meg ilyenkor vérerekről, koszorúerekről sem ) füsttermék. Így kétszeresen is veszélyes egy "sportdob" az egészségre, és a hangterhelése a városoknak és településeknek nagymértékű. Meggondolandó, hogy van-e értelme a közúti forgalomban engedélyeztetni egy ilyen berendezést, nem lenne-e jó, ha betiltanák ezeket vagy a rendőrség részéről történő hatékonyabb fellépéssel kiszűrni és kitiltani rendeltessék ezen autók tulajdonosait a közlekedésből, beleértve a forgalmazókat vagy esetleg a gyártókat. Véleményem az, hogy az ún. sportkipufogó doboknak sok értelme nincs, teljesítménynövelés szempontjából nem jelentős, másrészt pedig kifejezetten ronda és energiapocsékolás ilyen termékek gyártása. Szükség nincs rájuk...vagy mégis? Vajon megéri-e a többség életét veszélyeztetni a városokban ilyen nullaértékű alkatrésszel. Általában ezen vásárlók főleg a külcsínre mennek, egy szép végződést vásárolva "különbnek érzik magukat"..agyament dolog ez, vagy mi a véleménye az "utca egyszerű közlekedőjének"?

Horváth Sándor László
élőlény és természetvédő
a BRIXXON Elektromos Autó Kft. ügyvezetője és fejlesztési igazgatója

Kérjük értékeld a cikket:
Kattints arra a csillagra, amennyire
értékeled a cikket! Köszönjük!
68%

oldtájmer 2010. május 30. 13:47
Egy sportkipufogós bajnok magyarázza már el, hogy 50 ill., 90 km/óra max. sebesség mellett hogy jöhet szóba a "sport"?! Vagy itt mindenki alszik és azt hiszi, hogy 1912-ben járunk?!
Horváth Sándor László 2010. március 19. 21:18
..mert ha kisebb, akkor "fojt", ha nagyobb, akkor "üvölt" és csökken a teljesítmény
Horváth Sándor László 2010. március 19. 21:17
Ez a két oldalt enyhén benyomott rész hivatott egyrészt a hangot, másrészt pedig a belső gáznyomást csak enyhén, vagy nem nagyon csökkenteni. Aranyszabály az, hogy a belső furulya átmérője nem lehet sem kisebb, sem nagyobb a rendszer csövezésének átmérőjénél...
Horváth Sándor László 2010. március 19. 21:14
...."követik"...
Horváth Sándor László 2010. március 19. 21:13
Gézu26: Nem csinálnak, ez a baj... a magyar műhelyek a begyakorolt, több évtizedes alapszisztémát követek. "Furulya", azaz egy 2-3 mm-es furatokkal ellátott acél, jobb esetben rozsdamentes cső, középen kétoldalról enyhén benyomva... ez tuti álatalános gyakorlat,tipikus "univerzális"
Gézu26 2010. március 19. 20:56
Ééérdekes. Ilyen mérést gondolom csak a hozzáértőbb (drágább) műhelyekben csinálnak. De biztos, hogy ami drága, az jó is lesz a motornak, és a teljesítményt is ideálisan befolyásolja?
Horváth Sándor László 2010. március 19. 19:09
Nincs két egyforma rendszer, ezért a sok tuningos által használt "univerzális" sportdob nem sokat ér, gyakorlatilag ezért kár a régi gyárit lecserélni...ma már a magyar szánalmas ( bár olykor "külsőleg jól néznek ki" )fusis sportdobokat felcserélték az ázsiai filléres kacatok, amelyeket exportáron 15-35 USD-ért adnak. Hangzatos márkanevek alatt vérbeli "az utcán készült" dobokat lehet kapni. Akkor jár jól a vásárló, ha az optika miatt inkább szép kipufogóvéget szereltet fel, igaz ezen a területen a helyzet hasonló
Horváth Sándor László 2010. március 19. 18:59
Holics Gábor Jól látod, a gyári kip.rendszer nagyon fojtott, a rendszer belső nyomásának kismértékű "felengedése", csökkentése jót tesz az autónak, de ahhoz, hogy ez melyik fordulatszámban valósul meg a legjobban, az a gyártójának műszeres teljesítményérése kell, azaz a megszokott vagy legtöbbet használt 2-4000 fsz/p-ben kellene megvalósulnia. Ha egy kipufogó hangos, akkor lehet, hogy alul jól fog menni, de felül elveszíti a teljesítményt, sőt a nagymértékű rezonanciától szétmegy az ember feje, sőt rosszabb esetben maga az autó motorja is károsodhat
Horvath Sándor László 2010. március 19. 18:49
Gézu26 Valamikor régen, úgy 1992-ben mi készítettük először az ún. sport kipufogó dobot rozsdamentes csőből, ha jólemlékszen elöször 100 mm-es, majd nem sokkal később 123 mm-es átmérőben. Ehhez először egy német,majd később saját kipufogóvéget tettünk. Hang nélkül nem ment, azaz abban az időben a hangzás divat volt, az Alagútban versenyeztek egymással a fiúk, kié hangosabb
Horváth Sándor László 2010. március 18. 22:15
Több kipufogó klinika szakosodott erre, koppintanak is rendesen a külföldiektől, de ész nem szorult beléjük, a cél itt is az, hogy 2500.-Ft-ért gyártani és 40 ezer környékén értékesíteni, kb. ez a mai magyar valóság
Horváth Sándor László 2010. március 18. 22:10
A kérdés nem az, hogy szép-e vagy nem szép, jó-e valamire vagy nem jó, hangos-e vagy sem,a kérdés igazából arra a nonszenszre hívja fel a figyelmet, hogy itt mindenki azt csinál, amit akar, és ha elmegy egy boltba "sportkipufogót" vásárolni, nem bevizsgált vagy engedélyezett terméket vesz ( csak olcsó legyen ), hanem amit éppen kap. Esélyt sem ad magának arra akérdésre, hogy vajon az autóm mellett az egészségemre is gondoltam-e vagy sem. Ezek a kipufogók ( benne voltam a műfajban, tehát tudom, ismertem a konkurrenciákat,stb. ) az egyik leggagyibb hangtompító üvegszálanyagot használták, amit egyébként karosszéria elemek készítésére használtak. Ezen alaktrészek, és egyébként más sem, nem szerepelnek a forgalmi engdélyben, pedig még jogszabály is előírná elméletileg.
lordofearth 2010. március 18. 08:10
A cikk valos tenyeken alapszik ( ausztriabol irok sorry ) mi 15 ev alatt kozel 30 ezer kipufogot szereltunk, es sokan csinaltak, nagyon sokan...a szam lehet hogy mara enyhen tulzott, de az igazsagtartalma megkerdojelezhetetlen, ki kell menni az utcara
Holics Gábor 2010. március 18. 00:10
Azért azt hozzá kell tegyem, hogy egy jól méretezett tuning csőrendszer nem annyival hangosabb, mint a gyári, hogy zavaró legyen, és tényleg jobban megy tőle a kocsi. Nekem az autómon hátul egy a szabályoknak megfelelő, de a gyárinál öblösebb (nem hangosabb érezhetően, csak mélyebb hangú mint a gyári) dob van, és a nyomatékcsúcs lejjebb jött egy ezressel. Sokkal rugalmasabb lett a motor, kevésbé kell pörgetni. Viszont ezekben a repülőgépszárny méretű spoilereket áruló tuningshopokban kapható kályhacsövek tényleg szánalmasak és hangosak, és csak a hülye haverok vakítására valók.
Holics Gábor 2010. március 18. 00:03
Kifejezetten szánalmasnak tartom, hogy egyeseknek fontos, hogy az egész kerület hallja, hogy milyen autójuk, motorjuk van. Amikor megvettem a motoromat, egy sportdob volt rajta. Kifejezetten utáltam, hogy kis utcákban beindultak tőle a riasztók, meg úgy kellett hazamenjek, ha nem akartam közutálatot kivívni, hogy amint befordultam az utcába, leállítottam a motort és üresben gurultam a házhoz. Az első adandó alkalommal lecseréltem gyárira. (Az is egyből kiderült, hogy a sport dob csak hangjában volt az, a gyárival jobban megy a moci.) Ha jól tudom, a legutóbbi szigorítás óta, a jelenlegi műszaki vizsga már nem engedi át az ilyen hangos dobokat. Remélem előbb-utóbb elfogynak az utakról! Szerintem a rendőrkocsikba is kéne decibel mérő, és a határérték feletti kocsikról helyben le kéne venni a rendszámot!
béjemvé 2010. március 17. 15:53
nem, itt tényleg nem kirívó... de azért lehetne pl. jaguár ixtájp is a képen :)
Csongor 2010. március 17. 15:41
béjemvé: ezt én sem értem, de szerintem itt nem a BMW-n van a hangsúly, csak az talán jobban néz ki a képen. Hogy nézne már ki egy tuning lada? :) Éljenek a BMW-sek! :)
béjemvé 2010. március 17. 14:40
Nem értem miért kell a negatív kicsengésű dolgokat szinte kivétel nélkül a bmw-vel, bmw-s autósokkal példálózni. (Itt pl a kép - egészségromboló kipufogók) Ezért van az hogy ha koccanás egyéb utcai nézeteltérés van, eleve hátrányban van az aki a bajor márkát kormányozza, és azért lehet olyan hogy ha bmw-vel közlekedsz, és ne adj Isten beléd rontanak hátulról akkor is te vagy a hunyó, mert te vagy az _AGRSSZÍV_ béemvés! Hiszen a tv, rádió és az újság is veletek van tele... Miért kell ezt szugerálni...
Gézu26 2010. március 16. 17:34
Hm... én személy szerint régebben szerettem volna sportkipufogót, mindezidáig az tartott vissza, hogy az autóban belül is nagyobb lesz a zaj. Ezt pedig nem szeretem. Az viszont érdekelne, hogy tényleg ennyire sok az a fajta kipufogó, amire nincsen papír??? Hogyhogy ebből nincsen rendőrségi razzia? A rendőrség marha sok bűntetést beszedhetne, ha ez tényleg így van... milyen adatok ezek?
ogre 2010. március 16. 13:02
Egy kicsit túlzónak érzem a cikk elején lévő számot. Ennyi azért nincs!
Én is hozzászólok...
Neved: 
Biztonsági kérdés: Írd ide, hogy auto
Erre a spam védelem miatt van szükség. Köszönjük!

Napi ajánlat
Telitalálat az új Subaru WRX

Telitalálat az új Subaru WRX

Tanulmányként mutatkozott be New Yorkban az új Subaru WRX.
Sportosabb lett a Chevrolet Camaro

Sportosabb lett a Chevrolet Camaro

Bemutatkozott a megújult Chevrolet Camaro és egy új csúcsmodell.
Itt az új magyar luxusautó

Itt az új magyar luxusautó

A Mercedes-Benz CLA legnagyobb ellenfele, az Audi A3 Sedan is Magyarországon készül. Bemutatkozott.
Monacót építenek Győrben az alternatív autóknak

Monacót építenek Győrben az alternatív autóknak

Hetedszer rendezik meg Győrben az alternatív hajtású autók versenyét, a Széchenyi Futamot.
PARTNEREINK:
Heti Válasz Otomoto.hu Betegszoba.hu - Orvosiszótár.hu egészségügyi közösségi portál Nyereményfigyelő Médiahullám - ingyenes online médiaelemző szolgáltatás CityAutoRent autókölcsönő Hírmédia.hu HírSEO - hírek a weboldaladra 5 perc alatt GameStar